MHI 2020 Raporu Yayınlandı.
ABD’nin en büyük malzeme taşıma, elleçleme, lojistik ve tedarik
zinciri organizasyonu olan MHI, Deloitte ile birlikte hazırladığı 2020 endüstri raporunu yayınladı. Üretim ve
tedarik zinciri uzman ve yöneticilerine yöneltilen soruların derlenmesi ile
oluşan rapor, tedarik zincirinin resmini çekmesi, sorunların ve teknolojik
değişimin ortaya konması açısından oldukça kıymetli. Toplamda 1001 katılımcı
ile gerçekleşen, Kuzey ve Güney Amerika, Avrupa, Asya’da yerleşik ağırlıklı
orta kademe yönetici ve uzmanın katıldığı anket, taşıdığı istatistiki anlamla hem bugünü hem de nereye gittiğimizi gözler önüne seriyor.
Anketin aradığı en önemli cevaplardan birisi “Tedarik
Zinciri’nin yaşadığı en büyük zorluklar nelerdir?” sorusu. Cevap ise çok net şekilde “İnsan”
olarak ortaya çıkıyor. Doğru tecrübe ve yetkinliklerdeki çalışanın işe alınması ve
elde tutulması tedarik zincirinin yumuşak karnı. Sonrasında ise müşterinin
sürekli artan fiyat/maliyet baskısı ve hız baskısı olarak ortaya çıkıyor. Yine
artan rekabet ise tedarik zincirini zorlamakta.
Peki artan rekabette firmaları öne geçirecek, fark yaratacak
ve sektörü “disrupt” edecek teknolojiler neler? İlk sırada robotik ve otomasyon
geliyor. İkinci sırada sensörler ve
otomatik tanıma sistemleri (ses tanıma, görüntü tanıma). Veri analitiği ve yapay
zeka da hiç tartışmasız şekilde ağırlığını korumakta.
Teknolojilerle ilgili beklentiyi anket net olarak ortaya
koymuş durumda. Peki bugün hangi teknolojide neredeyiz, ne kadar kullanıyoruz?
Bulut Depolama ve işleme, stok ve dağıtım ağı optimizasyon araçları büyük
ölçüde kullanılmakta veya 2 yıl içinde kullanıma geçilmiş olacak. Yapay zeka,
otonom araçlar, 3D yazıcılar ve block-chain teknolojilerinin ise 3-5 yıl içinde
yaygınlaşması bekleniyor.
Gelelim en büyük zorluk olarak adreslenen insan faktörünün
detayına. İhtiyaç duyduğumuz tecrübeli ve yetkin personel ile ilgili alt
sorunlar nelerdir? Doğru adayı bulmak, doğru adayı işe alabilmek ve doğru
çalışanı elde tutabilmek olarak sorunun alt başlıkları özetlenebilir. Diğer bir
konu ise yüksek performanslı çalışanı elde tutmak için ona cazip kariyer
seçenekleri sunamamaktan geçiyor.
Yüksek potansiyelli çalışanları elde tutmak başlığını biraz
kırdığımızda ise karşımıza sorun olarak yüksek potansiyelli çalışanlar için
rekabetin yüksek olması, rakip şirketlerden tekliflerin gelmesi, şirketin
organizayonel rotasının ve sergilenen liderliğin çalışan için yetersiz olması,
doğru paketlerin ve yan hakların sunulamaması ön plana çıkıyor.
Önümüzdeki 5 yılda çalışanlarımızdan hangi yetkinlikleri ve
kabiliyetleri bekliyoruz sorusuna cevap olarak: proje yönetimi, liderlik,
stratejik problem çözüme yetkinlikleri ön plana çıkıyor. Tedarik zinciri
yönetim bilgisi, analitik, süreç iyileştirme, yalın ve 6 sigma ise bunu takip
eden yetkinlik ve kabiliyetler olarak ön plana çıkmakta.
Ankette firmaların dijital olgunluğu ve farkındalığı da
ölçülmüş durumda. Bu kapsamda 5 kategori belirlenmiş: Liderlik, kabiliyet,
müşteri ilişkisi, çalışma ortamı, inovasyon/teknoloji. Bu 5 kategori ise 4
seviyede ölçülmüş. Uykuda (Dormant); Gelişmekte (Developing); İlerlemiş
(Heightened); Yüksek (Elevated). Ankete katılanlar bu kategorilerde kendilerini
4’lü skalada değerlendirmişler ve sonuçlar oldukça ilginç:
Öncelikle 4’lü Skalaya göre bu 5 Kategori ne durumda diye
bakarsak: katılımcıların %61’i dijital olgunluk seviyesini “Gelişmekte” olarak
adreslemiş, %26’sı ise İlerlemiş olarak. Katılmcıların %10’u ise henüz uykuda
olduklarını ve gelişime açık olduklarını
belirtiyor.
Detaya baktığımızda ise tablo daha net görülmekte: Kabiliyet,
inovasyon ve çalışma ortamı kategorilerinde gelişim alanı çok yüksek, neredeyse
katılımıcıların dörtte biri kendilerini uykuda olarak adreslemiş. Müşteri
ilişkileri ve Liderlik kategorilerinde ise durum daha iyi görünüyor. Ancak her
kategoride ciddi gelişim noktası olduğu görülüyor.
Sonuç olarak çalışmaya bakıldığında ankete katılanların %80’i
dijital tedarik zincirinin önümüzdeki 5 yıl içinde sektörü domine edeceğine
inanıyor ve dijital yolculuğundaki en büyük zorluk ise doğru yetenekleri işe
alabilmek ve elde tutabilmekten geçiyor.
Tedarik zinciri ekibi farklı jenerasyonlardan oluşan farklı yetkinlik ve
tecrübelere sahip kişilerden oluşuyor. Organizasyonun bu farklılıkları
yönetecek şekilde odağını oluşturması, ekip kurgusuna uygun kabiliyetleri
takıma katması, eldeki oyuncuları yeni teknolojiye uygun eğitmesi ve kazanan
organizasyonlar üretmesi liderlerin başarı yolundaki adımları olacaktır.
Bülent Özbay, Mart 2020
Yorumlar
Yorum Gönder